Turnau w studio – reportaż!

1 lipca 2010Aktualności

Turnau w studio

Kończą się nagrania nowego, autorskiego albumu GT. Płyta zawierać będzie wyselekcjonowane piosenki artysty z ostatnich pięciu lat. W nagraniach wzięli – oprócz stałych członków zespołu – także goście. Za bębnami zasiadł Cezary Konrad, gitary wraz z Jackiem Królikiem nagrywał Marek Napiórkowski. Na płycie wystąpią także Dorota Miskiewicz i Basia Gąsienica-Giewont oraz Sebastian Karpiel – Bułecka. Premiera płyty jesienią. Z okazji zakończenia nagrań pokusiliśmy się o ich podsumowanie. Towarzyszyliśmy artystom podczas trzech sesji nagraniowych, oto nasze wrażenia…

Dzień pierwszy

W studiu Zbigniewa Preisnera w podkrakowskich Niepołomicach zjawiłem się popołudniem, 2 marca tego roku.
Studio ma bardzo kameralną atmosferę i cztery niezależne, odseparowane od siebie kabiny nagraniowe. Reżyserka znajduje się na poddaszu. Króluje w niej olbrzymich rozmiarów stół mikserski oraz mnóstwo zaawansowanych urządzeń – komputerów, przetworników, efektów i monitorów, których celem jest oczywiście jak najlepsza rejestracja materiału.
W studiu był już Grzegorz, który przy koncertowym fortepianie GT (użyczonym przez Yamahę), rozgrzewał się przed sesją. Pozostali muzycy nagrywający tego dnia (Robert Kubiszyn i Czarek Konrad) po zainstalowaniu instrumentów udali się na szybki posiłek. W reżyserce ostatnich szlifów przed nagraniem dokonywał jego reżyser Leszek Kamiński, któremu pomagał kierownik studia Andrzej Kaleta.
Po przywitaniu usiedliśmy na chwilę w kuchni studia, żeby przy kawie uzgodnić strategię działania na ten dzień. Grzegorz wybrał do nagrania tego dnia Sonet LX Szekspira z własna muzyką oraz podarowany mu utwór pod tajemniczym tytułem Zanzibar, z muzyką Jana Kantego Pawluśkiewicza i tekstem Leszka Aleksandra Moczulskiego. Jak wyglądało nagrywanie tego materiału, zobaczcie sami:)

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej i zamek w Niepołomicach

Na zamek przybyłem wieczorem. Od razu oczarowały mnie nie tyle pełne przepychu wnętrza, co zamkowe piwnice, w których jak się okazało miała powstać w przeciągu kilku godzin reżyserka studia.
Zainstalowanie sprzętu do nagrań zajęło nam sporo czasu. Leszek Kamiński z aptekarską dokładnością ustawiał mikrofony (dla wtajemniczonych: Brauner, Neumann TLM 149 i 147) i spinał kable. Całość udało się uruchomić około trzeciej nad ranem. Za oknem świt, a przed nami przygoda z orkiestrą.
Choć sesja miała rozpocząć się o w samo południe ekipa studia już od rana sprawdzała, czy wszystko właściwie funkcjonuje, przy okazji znajdując chwilę na poranną kawę i partię szachów.
Muzycy przyjechali prawie punktualnie, a w ślad za nimi pojawił się GT oraz Michał Nesterowicz, który orkiestrą dyrygował. Grzegorz wyciągnął z torby ciepłe jeszcze nuty i nagranie wystartowało.

Młodzi muzycy pracowali pod okiem Michała Nesterowicza na tyle sprawnie, że po przerwie obiadowej do rejestracji został tylko jeden z zaplanowanych czterech utworów.
Przez chwilę GT zastanawiał się czy jeszcze czegoś szybko nie dopisać, ale ostatecznie zwyciężyła odmienna koncepcja i po nagraniu ostatnich fragmentów brzmiącego potężnie w pomieszczeniach zamku składu i muzycy i my mogliśmy udać się na zasłużony odpoczynek. Jedynie przed Leszkiem Kamińskim i Andrzejem Kaletą widniała długa perspektywa przewiezienia kilkuset kilogramów sprzętu z powrotem do studia.

Wizyta trzecia, nagrywają goście!

Fotoreportaż Antosi T.

« Kontakt »

Organizacja koncertów, kontakt impresaryjny:
Piotr Ferster
tel.: +48 601 459 818
piotr@piotrferster.pl
www.piotrferster.pl
Producent wykonawczy oraz impresariat projektu i koncertów „7 widoków w drodze do Krakowa”:
Michał Turnau
tel.: +48 607 390 337
michal.turnau@gmail.com
Opiekun strony i profilu na facebooku
Tomasz Pilarski tomek@turnau.pl

Dokumentacja nagrań i archiwum
Wiktor Czajkowski wiktor@turnau.pl

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji: Polityka prywatności i plików cookies
projekt: AK | realizacja: Kreujemy.pl