Stolica Kultury umożliwia dialog

9 lipca 2010Aktualności

Wrocław stara się o miano Europejskiej Stolicy Kultury. Gdzie jest Pana kulturalna stolica?
Bardzo łatwo popaść w pretensjonalne deklaracje, odpowiadając na takie pytanie. Podejrzewam, że kultura jest wszędzie tam, gdzie odróżniamy się od zwierząt, wszędzie tam, gdzie szukamy formy.
Wrocław i Kraków paradoksalnie połączyła tragiczna wojenna linia podziału i rozdysponowania ludzkich losów. Moja rodzina ze strony ojca jest bardzo silnie związana ze wschodnią Galicją, ze Lwowem. Znam ludzi, którzy po wysiedleniu jechali koleją ze Lwowa do Wrocławia, ale wysiedli w Krakowie, bo ktoś ich zawołał, że jest mieszkanie. Oba te miasta mają ze sobą dużo wspólnego i wielki potencjał.

Kraków był pierwszą polską Europejską Stolicą Kultury. To było ważne wydarzenie dla mieszkańców, ubogaciło ich mentalność?
Wszędzie tam, gdzie mieszkańcy starają się, by dana miejscowość (bo nie musi to być wielkie miasto) stanowiła punkt styczny w Europie, tworzy się nowa wartość. Każda inicjatywa zmierzająca do spotkania jest ważna. Wybór danego miasta umożliwia rozmowę, czyli to, co uznaję za wartość, w bardzo konkretnej scenerii. Dlatego sądzę, że miano Stolicy Kultury jest ważne tak samo dla Krakowa, jak dla Wrocławia.

Pamięta Pan słowa "Nie przenoście nam stolicy do Krakowa"…
…śpiewam je często.

Może nie warto gdzieś przenosić Stolicy Kultury?
Tę piosenkę wymyślił i napisał Andrzej Sikorowski. Zaprosił mnie do jej wykonania, kiedy miałem zaledwie 26 lat, ale podzielałem w pełni jego intencje. Nie chcieliśmy mieć u siebie okropnego patosu i arogancji władzy. Ta piosenka jest też bardzo autoironiczna, Kraków jest w niej sam dla siebie krzywym zwierciadłem. Ten utwór brzmi dobrze w każdych czasach, bez względu na to, czy stolicę przenoszą, czy nie.

W lipcu we Wrocławiu zaczyna się Brave Festiwal, poświęcony kulturom ginącym i społecznościom wykluczonym z kultury. Uważa Pan, że w Polsce są ludzie wykluczeni z cywilizacji, kultury? Jakie podłoże mają wykluczenia?
Pierwszym powodem jest sytuacja materialna. Podejrzewam, że bardzo wiele osób rezygnuje z kontaktu z kulturą, bo musi przeznaczyć swoje pieniądze na przetrwanie. Częściej spotykam jednak osoby, które mimo nie najlepszych warunków materialnych wolą pójść na koncert, spektakl czy na wystawę, niż wydać pieniądze na kolorowe czasopisma.

To znaczy, że kultura wysoka jest w cenie?
Mówię o kulturze średniej, bo nie aspiruję do miana wysokiej. Kultura wysoka to sprawy filharmonii, opery, poezji, bardzo poważnych pieniędzy i inwestycji. My z panem Andrzejem Sikorowskim jesteśmy raczej w sferze divertimenta, czyli rozrywki z aspiracjami do pewnej refleksji.

Konsumentów kultury trzeba odpowiednio wykształcić. Młodzi Polacy są kulturalnie dobrze edukowani?
W czasach, kiedy sam chodziłem do szkoły podstawowej i średniej, uczono tam muzyki. Na poziomie szkoły średniej moje pokolenie znało przynajmniej podstawy zapisu nutowego. Dziś to nie jest obowiązkowe.
To błąd, podobnie jak brak obowiązkowego wychowania plastycznego. Jako kraj uważający się za nowoczesny, wychowujemy pokolenia, które nie będą wiedziały, czym jest zapis nutowy i jak poprawnie planować w rysunku perspektywę. A dla mojego pokolenia ta wiedza była podstawowa, tak samo jak elementarne rzeczy z fizyki, chemii czy biologii.
W tym sensie też można mówić o wykluczeniu kulturowym, jednak nie chciałbym tego demonizować.

Rodzina młodego człowieka też powinna go kulturalnie edukować?
Rodzina ma do powiedzenia i do zrobienia najwięcej – poprzez przykład. Ale nie każdy człowiek ma dom umożliwiający kulturalną edukację.
Nie po to płacimy podatki, żeby szkoły pokazywały palcem na rodziców i zrzucały na nich całą odpowiedzialność. Rola szkoły jest bardzo ważna.

« Kontakt »

Organizacja koncertów, kontakt impresaryjny:
Piotr Ferster
tel.: +48 601 459 818
piotr@piotrferster.pl
www.piotrferster.pl
Producent wykonawczy oraz impresariat projektu i koncertów „7 widoków w drodze do Krakowa”:
Michał Turnau
tel.: +48 607 390 337
michal.turnau@gmail.com
Opiekun strony i profilu na facebooku
Tomasz Pilarski tomek@turnau.pl

Dokumentacja nagrań i archiwum
Wiktor Czajkowski wiktor@turnau.pl

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji: Polityka prywatności i plików cookies
projekt: AK | realizacja: Kreujemy.pl